Stichting de Beuk kent een lange voorgeschiedenis die haar oorsprong kent bij de oprichting van pastoraal bureau Enschede.

Onze oorsprong: Pastoraal bureau Enschede

Het verhaal van Stichting de Beuk begint in 2007 met de oprichting van Pastoraal Bureau Enschede door de heer Groeneveld en zijn vrouw. Deze organisatie, die aanvankelijk was opgezet om ambulante hulp te bieden, groeide snel uit tot een veelzijdige entiteit met de toevoeging van een bewindvoeringskantoor. Met het openen van een kantoor aan de Fazantstraat in Enschede, werd de basis gelegd voor een uitbreiding van onze dienstverlening. In 2010 maakte het bewindvoeringskantoor zich los als een onafhankelijke entiteit en is tot op heden cliënten aan het ondersteunen met haar diensten

Een nieuwe richting: Zorggroep in’t Zadel

In 2012 markeerde een belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis toen een zorglocatie werd geïntroduceerd, waardoor cliënten naast ambulante begeleiding ook woonplekken met dagbestedingsmogelijkheden aangeboden konden worden. Dit was het begin van Zorggroep in’t Zadel, die de fakkel overnam van Pastoraal Bureau Enschede. Zorggroep in’t Zadel opende haar deuren voor cliënten met een verstandelijke beperking, psychische aandoening of verslavingsproblematiek en bood 24-uurs hulp en ondersteuning, geïnspireerd door een christelijk gedachtegoed. In de daaropvolgende jaren ervoer de organisatie een aanzienlijke groei, zowel in haar capaciteit als in de uitbreiding van het personeelsbestand. Echter, deze periode bracht ook zijn uitdagingen met zich mee, wat leidde tot een diepgaande herziening van de missie en structuur van de organisatie. Deze cruciale periode van reflectie en heroriëntatie resulteerde in een verfijning van onze missie en visie. Hierdoor werden sommige locaties gesloten om ons beter te kunnen concentreren op een meer specifieke doelgroep. Deze strategische herpositionering stelde ons in staat om onze focus te versterken en een meer gerichte, kwalitatieve zorg te bieden, afgestemd op de specifieke behoeften van onze cliënten. Deze periode heeft ook bijgedragen aan het vergaren van waardevolle ervaringen, waardoor de organisatie veel heeft geleerd en de kwaliteit van onze dienstverlening aanzienlijk is verhoogd. Als gevolg hiervan is Stichting de Beuk kwalitatief gegroeid, met een sterkere focus op het leveren van uitzonderlijke zorg.

De Geboorte van Stichting de Beuk

Met de rijke ervaringen en een duidelijk gedefinieerde focus die zijn opgedaan uit het verleden, ontstond de visie om een nieuwe organisatie op te richten. Deze visie werd werkelijkheid in 2017 met de oprichting van Stichting de Beuk, die een nieuw hoofdstuk inluidde in onze geschiedenis. Deze nieuwe organisatie, met een rechtsvorm die perfect aansloot op de eisen voor het leveren van zorg in natura onder Menzis en de WMO, markeerde een significante stap in onze professionalisering.

In 2018 was Stichting de Beuk getuige van een belangrijke mijlpaal met het verwelkomen van haar eerste contracten. Deze prestatie werd het volgende jaar gevolgd door het behalen van het HKZ-keurmerk, een erkenning van onze toewijding aan kwaliteit en professionaliteit in de zorg.

Deze reis, van de oorspronkelijke oprichting tot het huidige succes, is getuige geweest van talrijke uitdagingen, transformaties en successen. Elke stap in dit proces heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Stichting de Beuk tot de gerespecteerde en innovatieve zorgorganisatie die het nu is. Onze onwrikbare toewijding aan het bieden van de best mogelijke zorg aan onze cliënten blijft de drijvende kracht achter alles wat we doen. Stichting de Beuk staat vandaag de dag symbool voor een geschiedenis van groei, leren en streven naar uitmuntendheid in de zorg.

‘’Bij Stichting de Beuk eren we ons verleden, leren we van onze ervaringen en bouwen we voort op onze successen om onze cliënten altijd de hoogste kwaliteit van zorg en ondersteuning te bieden’’.